Verborgen voordelen van de sauna voor de gezondheid

Mensen uit Finland en Zweden wisten het al. Een bezoek aan de sauna is een goede manier om stress te verminderen en om ontspanning, tevredenheid en gemoedsrust te bevorderen. Maar, sauna’s en stoombaden zijn nog meer dan dat! Zo hebben ze voordelen op uw gezondheid: ontspanning van de spieren, ontgifting van het lichaam en een stralende gezonde huid.

 

Eeuwenoud ritueel

 

De traditie van de sauna komt voort uit een eeuwenoud ritueel van de reiniging van het lichaam. Er zijn meerdere variaties, maar het basisidee is simpel: zitten in de warme ruimte, die wordt opgewarmd tot 82 graden Celsius.

Na 10 tot 20 minuten, als de hitte onaangenaam wordt, is het gebruikelijk in een meer of zwembad te springen. Ook kun je natuurlijk een douche nemen. Na een korte rust ga je weer terug naar de warme ruimte en begint de cyclus opnieuw, op basis van je persoonlijke voorkeur.

 

Sauna en de voordelen voor de gezondheid

 

Door het zweten worden slechte stoffen uit je huid verwijderd. Het regelmatig gebruik van de sauna kan een aantal voordelen met zich mee brengen voor je gezondheid:

Een gloeiende gezonde huid. Het bloedtoevoer naar de huid stijgt tijdens een sessie in de sauna. Doordat er zo meer essentiële voedingsstoffen beschikbaar zijn voor het oppervlakteweefsel kan de huid geleidelijk verbeteren.

Ontgifting. De warmte in de sauna zorgt dat gifstoffen onder de huid kunnen ontsnappen. Door het zweten en de ademhaling wordt het lichaam gezuiverd. In deze tijd worden de meeste mensen dagelijks blootgesteld aan giftige stoffen. Giftige chemicaliën zijn overvloedig aanwezig in onze voeding en milieu. Daarom kan het ontgiftingsproces in de sauna helpen.

Hyperthermie. Blootstelling aan de hoge hitte in de sauna creëert een kunstmatige koorts. Koorts stimuleert in het lichaam het natuurlijke genezingsproces. Hierdoor zal het immuunsysteem meer witte bloedcellen en antilichamen produceren. Deze stoffen helpen ziekten te bestrijden en virussen en andere pathogenen te elimineren.

Daarnaast ontspant de hitte in de sauna de spieren. Vele sauna gebruikers vertellen dat ze tijdens een sessie in de sauna meer genieten van positieve gedachten en beter kunnen loskomen van alledaagse problemen.

 

Gebruik de sauna op de juiste manier

 

  • Blijf niet langer dan 30 minuten in de sauna
  • Zorg voor voldoende rust na het verlaten van de sauna
  • Drink voldoende water om verloren vocht en mineralen aan te vullen
  • Verwijder je contactlenzen voor je de sauna ingaat
  • Drink in de sauna geen alcohol en gebruik geen drugs
  • Als je zwanger bent is het af te raden om in een sauna of stoombad te gaan

 

Bron: spablog

Commentaar schrijven

Commentaren: 0